Jeg begynte å studere keramikk på Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo i 1990. I 1993 fikk jeg muligheten til å dra på utveksling til University of Sunderland for å jobbe med glass. Og samme år kom jeg inn på University of Art and Design (nå Aalto University) i Helsinki, der jeg blant annet forsket på en uvanlig kombinasjon av glass og fotografi, som også ble min MA thesis i 1997. Året etter studerte jeg ved institutt for fotografi på Kunsthøgskolen i Bergen. Jeg har jobbet som utøvende kunstner siden endt utdannelse, både ved å skape kunst i offentlig rom, skulpturelle objekter brukt i utstillingssammenheng, og funksjonelle designprodukter. Et utvalg av arbeidene er representert i samlingene til bl a Nasjonalmuseet, KODE, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Sørlandets Kunstmuseum og Indianapolis Museum of Art i USA. Jeg har mottatt Norsk forms pris til unge formgivere, og Scheiblers pris i kunsthåndverk.
I de ulike prosjektene jeg jobber med, tar jeg utgangspunkt i blåst og støpt glass. Jeg benytter meg av de unike egenskapene glass har, det vil si materialets transparens, evnen til å forstørre og forminske, og dets mange muligheter innen refleksjon, lys og skyggevirkninger. Jeg er opptatt av å få frem et subtilt uttrykk, der jeg lar betrakteren bruke tid til å se de ulike aspektene ved kunsten. Det kan være omgivelsene som forvrenges i en konkav linse, de optiske illusjonene som oppstår bak en kule av klart glass, speilingene av et fotografisk trykk i en slipt kvadratisk form, eller lyset som kommer på skrå gjennom de transparente glasset og skaper refleksjoner mot underlaget. Bearbeiding av glasset som sliping, polering og sandblåsing, er en viktig del av uttrykket, og gjør at jeg kan jobbe mer direkte i materialet.
Formene jeg jobber med er i stor grad grunnformer som kulen, kvadratet og sylinderen, og glasset er ofte massivt. Det er disse formene som i størst grad fremhever de optiske fenomenene, noe som har vært et kontinuerlig element i arbeidet nitt. Spesielt i de kuleformede objektene er dette tydelig, der glassets funksjon og mulighet som linse forsterkes.
Bildene som her vises, er fra utstillingen «Glasslaboratoriet» på Nøstetangen norsk glassmuseum i 2021. De runde glassobjektene er laget i et samarbeid med Vidar Koksvik, Klart glass. Ellers er det brukt found objects blant annet fra institutt for biovitenskap, UiO.
Foto: Mette Randem