Kari Mølstad jobber med blåste og slipte skulpturelle glassobjekter. Overflaten er essensiell for Mølstad, den fremstår nærmest som et tredimensjonelt lerret hvor hun møysommelig sliper inn ulike strukturer. Hundrevis av spor slipes til et visuelt ordnet system. Lys, skygge, matthet og blankhet brukes til å forsterke overflate og form. Naturens forunderlige former og dens foranderlighet er kilde til inspirasjon.
Litt fakta rundt arbeidet mitt
Jeg bor og jobber på Lillehammer, som jeg flyttet til i 2009 for å etablere glasshytta Hett glass. De siste årene har jeg jobbet selvstendig og hatt fokus på det kunstneriske og jeg leier meg inn for å blåse arbeidene. Jeg bruker mye tid på sliping og etterbearbeidelse av overflaten på skulpturelle former, samtidig som jeg lager noen serier av bruksting. Jeg liker både den varme delen av arbeidet med blåsingen og formgivningen, og den kalde delen med slipningen. Når det blåses, skjer alt i øyeblikket, det er intenst, varmt og det samarbeides. Slipningen er en helt annen prosess, da kan jeg ta det i eget tempo og forsvinne inn i min egen boble, stå i timevis og jobbe frem et eget mønster. I denne prosessen føler jeg at jeg kan sette mitt særpreg på glassobjektet. Jeg sliper med diamantskiver med forskjellige profiler, slik at strukturene varieres. Til noen arbeider bruker jeg også diamantsag i overflaten.
Utdannelse fra Asker Kunst & Design College, Einar Granum, Glasskolan Orrefors, Sverige og KADK Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, avdeling Bornholm, Danmark.
Foto: Caroline Strømhylden (topp), Jørn Hagen (2)